Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
realitka pro vaše životní situace
800 111 555
infolinka 7 dní v týdnu, 8:30 - 19:00 hodin
CS | EN
CS   |   EN

6rad_B

Jak nejlépe prodat nemovitost? 6 dobrých rad do začátku

Rozhodnutí prodat byt dělá z majitele nemovitosti ze dne na den prodávajícího, který by se měl vyznat na realitním trhu, stanovit správně cenu, zajistit dobrou reklamu pro svůj inzerát, chránit se před podvodníky a neplatiči, připravit smlouvy a odvést daně. Dříve než se obrátíte na realitního makléře, získejte základní povědomí o procesu prodeje nemovitosti díky prvním šesti radám pro začínající prodávající.

Jak si vybrat dobrou realitní kancelář?

Sami nikdy nezajistíte takovou kvalitu prodeje jako s renomovanou realitní kanceláří. Podle referencí si vyberte makléře, který se vám bude opravdu hodně věnovat. Můžete mu dát nemovitost i exkluzivně, protože na kupující nepůsobí příliš důvěryhodně, když vidí jeden byt nebo dům v nabídce vícekrát. A koho si rozhodně nevybírat? Velké, třeba i mezinárodní franšízy, které pohltily pel-mel malých realitních kanceláří. Mají dobré jméno, za které zaplatily, ale nejsou mateřskou společností většinou prověřovány z hlediska kvality a etiky.

Všimnou si zájemci mého inzerátu?

První dojem dělají fotografie. Byt byste měli nejen uklidit, ale také odosobnit – jedině tehdy začnou zájemci uvažovat o bytě na fotce jako o svém vlastním budoucím domově, naplní ho svými sny a představami. Aby si zájemci inzerátu všimli, je nejlepší svěřit inzerci realitní kanceláři, která dokáže zajistit například tak zvané topování – udržování inzerátu na předních příčkách inzertních serverů. Navíc se může stát, že najdete kupujícího už v databázi poptávek, do níž má makléř z velké realitní kanceláře přístup, a celý prodej pak proběhne velmi rychle.

Co připravit pro zájemce na prohlídkách?

Zájemce o váš byt by měl vedle čistého domu nebo bytu vidět na první prohlídce ideálně už také různé právní dokumenty k nemovitosti – nabývací tituly, prohlášení vlastníka, list vlastnictví, katastrální mapu… Neděste se, to všechno připraví z dostupných zdrojů realitní makléř. Vy byste měli připravit údaje o hospodaření společenství vlastníků a plánovaných rekonstrukcích. A zvažte také provedení technické inspekce na nemovitosti – působí to velmi důvěryhodně, dáváte najevo, že se za nemovitost nemusíte stydět a znáte její cenu.

Jak poznat podvodníky a dlužníky?

Umění posoudit hodnověrného zájemce patří k největším devízám realitních makléřů, protože je založeno jednak na přístupu k placeným registrům, ale dále také na zkušenostech, které není možné rychle nahradit žádnou radou ani příručkou. Dobrý makléř rozpozná podvodníky a dlužníky a dokáže odhadnout i nesolventní kupující, kteří sice rezervují nemovitost, ale nakonec vše musí zrušit, protože nedostanou hypotéku. S makléřem po boku se nemusíte bát na prohlídkách ani zlodějů, násilníků nebo tipařů.

Co by mělo být zajištěno ve smlouvě?

Smlouva musí projít kompletní kontrolou ze strany zkušeného právníka. Počítejte s tím, že kupní cena nepůjde rovnou na váš účet, nýbrž do úschovy, která bude bezpečnější pro vás i kupujícího. Teprve jakmile budou peníze v úschově, budete podepisovat kupní smlouvu a podávat návrh na vklad do katastru nemovitostí. Na vyplacení kupní ceny si pak počkáte cca měsíc a půl, než bude kupující zapsán do katastru nemovitostí jako vlastník. Doporučujeme počkat pro jistotu i s předáním. Kdyby ještě nastal nějaký problém, je těžké se s kupujícím finančně vyrovnat za již provedené stavební úpravy a užívání. Využívá-li kupující hypoteční úvěr nebo vyplácí vaši starou zástavu, bude celý postup trochu komplikovanější, ale zkušený právník orientovaný v realitní a bankovní praxi ho nastaví stejně tak bezpečně.

Budu muset platit daně?

Počítejte s tím, že na daních zaplatíte 4 % z nabývací hodnoty nemovitosti. Zda kupní cena odpovídá hodnotě nemovitosti, to bude stát ještě kontrolovat podle tabulkových cenových hladin nebo odhadu, který k přiznání přiložíte. Nebuďte překvapeni – daň z převodu nemovitosti se letos přejmenovala v souvislosti s novým občanským zákoníkem na daň z nabytí nemovitých věcí. Doporučujeme ovšem, aby byl nadále prodávající tím, kdo ji hradí, a kupující ručitelem. Částka určená na daň se proto standardně ponechává v úschově, odkud odchází přímo na účet příslušného finančního úřadu poté, co podáte daňové přiznání.

 

Další články rady a rozhovory najdete ZDE